donderdag 17 oktober 2013

DIY: Griezelige Herfst Traktatie!




Voor de verjaardag van mijn zoontje heb ik van de week deze traktatie in elkaar geknutseld. We hebben van ragertjes kleine spinnetjes gemaakt. (knip 3 gelijke stukken van het ragertje, dit worden de pootjes, draai ze om elkaar heen en buig ze als pootjes, plak een pomponnetje als lijfje er bovenop, teken of plak er oogjes op het pomponnetje. Ik heb een bloemstickertje gebruikt, 2 bloemblaadjes vormen de oogjes.)
In eerste instantie wilde ik een eetbaar spinnenweb maken, dit was echter niet helemaal haalbaar met oog op breekbaarheid en het uitdelen van de traktatie.

Na een beetje rond snuffelen bij de Hema besloot ik voor cakejes te gaan met daarop een herfstblad gemaakt uit 3 kleuren fondant. De fondant is ook verkrijgbaar bij de Hema. 
Breek van de 3 kleuren fondant een stuk af en kneed dit door elkaar, kneed niet te lang zodat je een mooi verdeling van de kleuren krijgt zonder dat het een 'vies' kleurtje wordt.
Rol het fondant tot een platte plak, strooi wat poedersuiker op je werkplek om het vastplakken van het fondant tegen te gaan.

Al zoekend door de winkel begon de traktatie vorm te krijgen, ik wilde nog een koekjessteker in de vorm van een herfstblad, maar dit kon ik niet vinden. Gelukkig maar! Want thuis in de kast lag gewoon een koekjessteker in de vorm van een kerstboom en die voldoet prima!
Steek allemaal kerstboompjes uit het fondant, maak de punten van het boompje ronder door er met je vingers rustig in te knijpen. Vorm de boompjes tot een mooi herfstblad en teken voorzichtig met een mesje de nerven op het blad. (zie de foto's hierboven)
Plak de herfstblaadjes op het cakeje vast met wat glazuur. (Glazuur: meng wat poedersuiker met water tot een stevig papje.)


Zesentwintig cakejes voorzien van een herfstblad was nog best een werkje! Mijn bedenksels kosten regelmatig meer tijd dan ik van te voren heb bedacht... ;-)

Het spinnetje zo op het cakeje zetten vond ik niet leuk en hoe zet je zo'n harig beestje vast? Het leek me niet erg smakelijk omdat met wat glazuur te doen. 
Voor de zekerheid had ik bij de Hema ook wat plastic bekertjes gekocht en veterdrop, de veterdrop leek me leuk om als een soort van spinnenweb te gebruiken. 
De cakejes heb ik eerst maar ingepakt in doorzichtig cadeaufolie, zodat ze schoon en vers bleven.
Na wat verder 'prutsen' en denken kwam ik op het idee om de dropveter om het cakeje te binden en het spinnetje hierop te zetten. De pootjes van het spinnetje buig je makkelijk vast om de dropveter.
Toen bleef er nog 1 probleem over.. hoe blijft die dropveter vastzitten? 
Uiteindelijk kwamen de plastic bekertjes toch nog van pas! Op de bekertjes heb ik met een watervaste stift spinnenwebben getekend, een stukje dropveter erin gedaan en daarna het cakeje bovenin laten zakken. 
Het leek nu net of de spin het cakeje in zijn spinnenweb had gevangen/omwikkeld! 
Door de plasticbekertjes deelde de traktatie ook nog eens makkelijk uit en de veterdrop bleef keurig vastzitten in het bekertje. 



Mijn zoontje is geen echte taart eter, tot nu toe vond hij alleen de aardbeienkwarktaart lekker.
Vlak voor zijn verjaardag vertelde hij dat hij appeltaart had geproefd en dat lekker vond, maar dan wel alleen de appeltaart van de Hema! (hij is een behoorlijke fijnproever....) 
Vooruit dan ook nog maar een appeltaartje meegenomen en omdat ik van de traktaties nog fondant over had gehouden, heb ik voor op de taart nog wat herfstbladeren gemaakt. Een paar dikke plastic spinnen had ik nog liggen en de kandelaar met kaarsjes vond ik laatst bij de Action. 
Zo had ik in een handomdraai een prachtige griezel herfsttaart! 

x Irene x 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten