maandag 10 februari 2014

Ik 'mag' in plaats van ik 'moet'


Quote Love - Design Jalien Cozy Living

' Doe de dingen waar je van houdt, hou van de dingen die je doet '

Dingen doen waar je van houdt is denk ik niet zo heel moeilijk, het is misschien hooguit de tijd hiervoor vinden dat het wat moeilijker maakt.
Houden van de dingen die je doet... dat kan denk ik soms een grotere uitdaging zijn, zeker als het dingen zijn die je 'moet' doen omdat ze bijvoorbeeld bij je werk horen.
Nog steeds vind ik het behoorlijk moeilijk om de positieve kant te (blijven) vinden in de dingen die ik echt 'moet' maar toch niet zo erg leuk vind. 
Een poosje geleden las ik ergens in een boek, ik ben helaas de titel alweer vergeten, dat je het woordje 'moet' beter kunt vervangen voor het woordje 'mag'. Het klinkt een stuk vriendelijker als je 'mag' zegt, het geeft je het gevoel dat je een keuze hebt en wanneer je het gevoel hebt dat je kunt kiezen, voel je je vrijer en is het naar mijn ervaring makkelijker om iets te doen wat je niet zo leuk vindt of echt even moet gebeuren. 
Probeer naast het bewust gebruiken van het woordje 'mag' ook positief te denken, dit maakt alles nog wat makkelijker. 

Als voorbeeld: 

Ik 'moet' vandaag echt die berg met strijkgoed nog weg strijken, het ligt er al een aantal dagen en als ik het vandaag niet doe dan heb ik morgen niets om aan te trekken, ik heb er alleen zó geen zin in!

Het bovenstaande is niet erg stimulerend om die berg strijkgoed te lijf te gaan. Als je het nu probeert met het woordje 'mag' en er een snufje positiviteit overheen strooit, hoe klinkt het dan?

Ik 'mag' vandaag die berg strijkgoed weg strijken, het heeft lang genoeg gelegen, als ik het nu aanpak dan is het weer opgeruimd en heb ik morgen ook weer iets om aan te trekken! 

Het werkt een stuk stimulerender als je je zelf op deze manier toespreekt en ik merk dat het mij (na veel oefening.... en blijven oefenen) echt helpt om toch tot bepaalde dingen te komen of te gaan doen.
Ik kan niet zeggen dat het ook echt tot houden van zal leiden (sommige dingen blijven gewoon echt niet leuk) maar het helpt me wel bij het doen van de dingen die ik 'moet' of dus eigenlijk 'mag'. 

Ik wens je een fijne week toe met veel dingen die je mag! ;-) 

~ Irene ~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten