woensdag 3 september 2014

Baking Soda Klei ~♥~ Baking Soda Clay



Op Pinterest kwam ik regelmatig foto's van klei, gemaakt met Baking Soda, Maizena en water tegen.
Ik was nieuwsgierig hoe je dit moest maken en of het echt werkt, ik heb daarom vorige week de proef op de som genomen en mijn eerste  'homemade' klei gemaakt. 

~♥~

On Pinterest, I came regularly across photographs of clay, made ​​with Baking Soda, cornstarch and water. I was curious how to make it and if it really works, I have therefore tested it last week and made my first 'homemade' clay. 
 


Het voelt wel een beetje anders dan echte klei, ik vond het wat 'zanderig' aanvoelen, het lijkt  een beetje op brooddeeg. 
Het is eenvoudig te kneden, ook uitrollen lukt prima als je het met beleid doet.
Vergeet niet regelmatig de klei tijdens het rollen te keren.
Uitgestoken vormpjes kun je het beste verplaatsen door er een plamuurmes onder te steken, het deeg scheurt namelijk snel. 

~♥~ 

It feels a bit different than real clay, I found it a bit gritty feel, it looks a bit like bread dough. 
It is easy to knead, roll also works out fine if you do it with care.
Remember to turn your clay regularly during rolling.
Cutted shapes are best moved by stabbing a putty knife underneath, the dough tears quickly. 




De klei is mooi helder wit van kleur en je kunt het eenvoudig aan de lucht laten drogen. 
Ik heb de klei na 2 dagen gecontroleerd, de eerste hartjes braken heel snel doormidden, ik heb toen alles omgedraaid en nog eens 2 dagen gewacht.
Ik was een beetje sceptisch over het eindresultaat, zeker omdat het na 2 dagen drogen nog zo breekbaar was, echter na die 4 dagen waren ze echt goed hard en voelen ze een beetje aan als gips. 
Je kunt de vormpjes voorzichtig schuren om de randjes mooi af te werken. 

Je maakt de klei zo: 

1 kopje bakingsoda
1/2 kopje maizena
1/4 kopje water

Giet de ingrediënten in een steelpannetje met een anti aanbak laag. Zet het pannetje op matig vuur en blijf de ingrediënten door elkaar roeren tot dat het op aardappelpuree lijkt.
Giet de inhoud van het pannetje in een schaaltje en leg er voor 3/4 een bordje op (zodat de warme lucht uit het schaaltje kan ontsnappen). 
Als de klei is afgekoeld kun je het gaan verwerken. (wacht hier niet te lang mee)

~♥~ 

The clay has a nice bright white color and you can easily air dry them.
I have checked the clay after 2 days, the first hearts broke very quickly, I then flipped everything and waited another two days.
I was a bit skeptical about the end result, especially because the clay was still so fragile after drying  2 days, but after 4 days they were really good hard and they feel a bit like plaster.
You can gently sand the edges for a nice finish. 

To make the clay:

1 cup bakingsoda

1/2 cup cornstarch

1/4 cup water


Pour the ingredients into a saucepan with non-stick coating. Put the pan over medium heat and continue to stir the ingredients together until it resembles mashed potatoes.

Pour the contents of the pan into a bowl and top with a plate for 3/4 (so that the hot air can escape from the dish).

When the clay has cooled, you can start processing.  (don't wait too long to do so)



Ik heb mijn hartjes een kant patroon gegeven door gebruik te maken van een deegroller en een plastic kanten placemat. Ik heb een hoekje van de placemat op het vormpje gelegd en hier voorzichtig over heen gerold met de deegroller.

Het eindresultaat is erg leuk geworden vind ik! 

~♥~ 

I have given my hearts a lace pattern  by using a rolling pin and a plastic lace placemat. I have placed a corner of the mat on the figure and rolled gently over it  with the rolling pin.

I think the end result is really nice!

~ Irene ~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten