vrijdag 28 december 2012

DIY Vetbollen


vetbollen maken jaliencozyliving.blogspot.com

Een poosje geleden had ik het al even over een leuk DIY (Doe het zelf) project voor onze gevederde vriendjes. Ik ben wat later met het schrijven van dit berichtje dan eigenlijk de bedoeling was, de kerst drukte had ook op mijn agenda enige invloed!
Ik denk dat kinderen dit ook geweldig leuk vinden om te doen, mijn kids waren ietwat teleurgesteld toen ze hadden gezien wat ik had gemaakt. Deze week gaan we daarom samen nog wat meer cadeautjes voor de vogeltjes maken. 


Voor het maken van deze leuke vormpjes heb je niet veel spulletjes nodig.
Als je niet over leuke bakvormen beschikt, kan je er ook een leeg boterkuipje of een leeg melkpak (vierkant bakje van maken door een gedeelte van het pak weg te knippen) voor gebruiken.
Ik heb een bakblik gebruikt in de vorm van een sneeuwman en wat flexibele kleine cake vormpjes. Het bakblik moet je wel bekleden met aluminium folie, anders komen de vormpjes er niet uit. Dit weet ik uit ervaring ;-)

Verdere ingrediënten zijn:

1 zak vogelvoer
250 gram ongezouten frituurvet (niet vloeibaar!)

Variatietip: Roer door het mengsel nog wat meelwormen of rozijnen !





Je smelt het ongezouten frituurvet in een pannetje, gebruik hiervoor alleen verzadigd (hard) frituurvet. Andere oliën zoals olijfolie zijn niet geschikt voor de vogeltjes. Zodra het vet gesmolten is haal je de pan van het vuur en roer je het vogelzaad er door heen, dit is geen precisiewerk, het moet een lekkere gevulde massa worden. Giet daarna het mengsel in de vormpjes en laat het uitharden. Het is handig als je een haakje of touwtje in het figuurtje stopt tijdens het uitharden, zo kan je ze makkelijk buiten ophangen!

Wat zullen de vogeltjes smullen van al dit lekkers!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten